1. #1
    تاریخ عضویت
    تیر 1398
    محل سکونت
    zanjan
    نوشته
    50

    دنده سنگین و سبک

    سلام توی دفترچه های ماشین معمولا مینویسن بعد از حرکت هر چه زودتر دنده رو سبکتر کنید که موتور تحت فشار نباشه و آسیب نبینه سوالم از اساتید این بود که مثلا با دور موتور 2500 در دنده 2 حرکت کنیم میزان فشاری که به موتور وارد میشه توی همون دور 2500 اما در دنده 3 متفاوته؟

  2. # ADS
    دنده سنگین و سبک
    آگهی بازرگانی تبلیغات هوشمند
    تاریخ عضویت
    امسال
    محل سکونت
    tuningforum.ir
    نوشته
    1026
     
  3. #2
    تاریخ عضویت
    فروردین 1398
    محل سکونت
    ایران
    مدل خودرو
    SUV 2.4GDI
    نوشته
    153
    نقل قول نقل قول از mortaza نمایش پست ها
    سلام توی دفترچه های ماشین معمولا مینویسن بعد از حرکت هر چه زودتر دنده رو سبکتر کنید که موتور تحت فشار نباشه و آسیب نبینه سوالم از اساتید این بود که مثلا با دور موتور 2500 در دنده 2 حرکت کنیم میزان فشاری که به موتور وارد میشه توی همون دور 2500 اما در دنده 3 متفاوته؟
    سلام
    دوست عزیز ، دنده باید در دوری سبک بشه که در دنده بعدی ، موتور گشتاور کافی برای غلبه بر مقاومت مسیر و حرکت دادن خودرو رو در اختیار داشته باشه و به حالت به اصطلاح دنده مرده نیافته . بدترین شرایط برای موتور حالت دنده مرده هست . وضعیت نمودار گشتاور موتورهای مختلف ، با هم متفاوت هست . موتوری که در دور های پایین ، گشتاور بهتری داره ، میشه زودتر دنده رو واسش سبکتر کرد . کلا باید جوری دنده عوض کنید که در دنده بعدی ، موتور به حالت دنده مرده نیافته . اینکه در چه دوری باید عوض بشه ، بستگی به نوع موتور و همچنین شرایط جاده و مسیر داره . مهمترین نکته ، پرهیز از دنده مرده هست .
    No Replacement for Displacement
    Horse power sells car but Torque wins race

  4. #3
    تاریخ عضویت
    فروردین 1398
    محل سکونت
    ایران
    مدل خودرو
    SUV 2.4GDI
    نوشته
    153
    نقل قول نقل قول از mortaza نمایش پست ها
    سلام توی دفترچه های ماشین معمولا مینویسن بعد از حرکت هر چه زودتر دنده رو سبکتر کنید که موتور تحت فشار نباشه و آسیب نبینه سوالم از اساتید این بود که مثلا با دور موتور 2500 در دنده 2 حرکت کنیم میزان فشاری که به موتور وارد میشه توی همون دور 2500 اما در دنده 3 متفاوته؟
    سلام
    دوست عزیز ، دنده باید جوری سبک بشه که در دنده بعدی ، موتور گشتاور کافی برای غلبه بر مسیر و حرکت دادن خودرو رو در اختیار داشته باشه و اصطلاحا به حالت دنده مرده نیافته . بدترین چیز برای موتور ، دنده مرده هست و بیشترین صدمه و آسیب رو ایجاد میکنه . نمودار گشتاور و وضعیت گشتاور موتور های مختلف ، متفاوت هست . مثلا در بین دو نوع موتور ، موتوری که در دور پایین ، گشتاور بیشتری داره رو میشه زودتر دنده اش رو سبک تر کرد . کلا باید جوری دنده عوض کنید که در دنده بعدی ، حالت دنده مرده ایجاد نشه . اینکه در چه دوری باید دنده عوض کنید یک چیز ثابت نیست و بستگی به نوع موتور و همچنین شرایط مسیر و جاده داره .
    No Replacement for Displacement
    Horse power sells car but Torque wins race

  5. #4
    تاریخ عضویت
    تیر 1398
    محل سکونت
    zanjan
    نوشته
    50
    نقل قول نقل قول از persian_man1 نمایش پست ها
    سلام
    دوست عزیز ، دنده باید جوری سبک بشه که در دنده بعدی ، موتور گشتاور کافی برای غلبه بر مسیر و حرکت دادن خودرو رو در اختیار داشته باشه و اصطلاحا به حالت دنده مرده نیافته . بدترین چیز برای موتور ، دنده مرده هست و بیشترین صدمه و آسیب رو ایجاد میکنه . نمودار گشتاور و وضعیت گشتاور موتور های مختلف ، متفاوت هست . مثلا در بین دو نوع موتور ، موتوری که در دور پایین ، گشتاور بیشتری داره رو میشه زودتر دنده اش رو سبک تر کرد . کلا باید جوری دنده عوض کنید که در دنده بعدی ، حالت دنده مرده ایجاد نشه . اینکه در چه دوری باید دنده عوض کنید یک چیز ثابت نیست و بستگی به نوع موتور و همچنین شرایط مسیر و جاده داره .
    ممنون از جواب شما منتها من فک کنم سوالم رو بد پرسیدم منظور من دونستن میزان فشار روی موتور هست، مثلا با دو تا دنده مختلف به فرض دنده دو و سه روی دور موتور فرضا 2500 رانندگی میکنیم، سوال اینه که آیا وقتی با دنده سنگین تر هستیم(مثلا دنده دو) به نسبت دنده سبک تر(مثلا سه) روی یک دور موتور یکسان فشار بیشتری روی موتور میفته یا چون دور موتور در هر دو حالت یکسانه مهم نیست دنده سبک یا سنگین باشه و فشار روی موتور یکسان هست؟

  6. #5
    تاریخ عضویت
    بهمن 1397
    محل سکونت
    تهران
    مدل خودرو
    پارس ELX
    نوشته
    230
    نقل قول نقل قول از mortaza نمایش پست ها
    ممنون از جواب شما منتها من فک کنم سوالم رو بد پرسیدم منظور من دونستن میزان فشار روی موتور هست، مثلا با دو تا دنده مختلف به فرض دنده دو و سه روی دور موتور فرضا 2500 رانندگی میکنیم، سوال اینه که آیا وقتی با دنده سنگین تر هستیم(مثلا دنده دو) به نسبت دنده سبک تر(مثلا سه) روی یک دور موتور یکسان فشار بیشتری روی موتور میفته یا چون دور موتور در هر دو حالت یکسانه مهم نیست دنده سبک یا سنگین باشه و فشار روی موتور یکسان هست؟
    نه فشار یکسان نیست

    هم میتونه فشار بیشتری داشته باشه
    هم میتونه فرق نکنه
    هم میتونه فشار کمتری داشته باشه

    چرا ؟ چون عوامل بسیار مهمی میتونند فشار روی موتور رو تغییر بدهند
    موتور یک قدرت مشخص تولید میکنه و شرایط بیرونی یک نیروی دافعه در جهت مخالف که در زیر نام بردم چند تای رو برو روی موتور ایجاد میکنه

    1 - وزن خودرو + وزن سرنشینان و وسایل دیگه
    2 - شیب جاده ایا سربالای هست یا سرپایینی یا کفی
    3 - سرعت و شدت باد که موافق هست یا مخالف
    4 - ارتفاع از سطح زمین خودرو (باعث افزایش نیروی دافعه میشه)
    5 - و خیلی عوامل دیگه
    باعث ایجاد نیروی دافعه میشن

    حالا اگر همه شرایط بالا 1-5 رو افزایش بدیم مقدارش فشاری و نیروی دافعه بیشتر از قدرت تولیدی موتور بشه میشه دنده مرده و دور موتور پایین میاد
    حالا اگر همه شرایط بالا 1-5 رو کاهش بدیم مقدارش فشاری و نیروی دافعه کمتر از قدرت تولیدی موتور بشه دور موتور سریع بالا میره

    یعنی ثابت نیست و بستگی به موقعیت میتونه از تاثیر شدیدا منفی تا شدیدا مثبت روی موتور داشته باشه تعویض دنده از 2 به 3 در مثال شما
    همه اینها به گشتاور موتور و شرایط بیرونی (شدت نیروی دافعه) بستگی داره

    مثل المیچر که داره میچرخه و شما با دست جلوی افزایشش چرخشش رو میگیرید (بعد یک مدت المیچر بهش فشار میاد و داغ میکنه و شاید هم بسوزه نسبت به زمانی که ازادانه داره میچرخه)

    اینجا المیچر همون موتور ماشین و دست هم همون نیروی دافعه هست
    ویرایش توسط __Pontiac__ : 26 اسفند 1398 در ساعت 20:50

  7. #6
    تاریخ عضویت
    فروردین 1398
    محل سکونت
    ایران
    مدل خودرو
    SUV 2.4GDI
    نوشته
    153
    نقل قول نقل قول از mortaza نمایش پست ها
    ممنون از جواب شما منتها من فک کنم سوالم رو بد پرسیدم منظور من دونستن میزان فشار روی موتور هست، مثلا با دو تا دنده مختلف به فرض دنده دو و سه روی دور موتور فرضا 2500 رانندگی میکنیم، سوال اینه که آیا وقتی با دنده سنگین تر هستیم(مثلا دنده دو) به نسبت دنده سبک تر(مثلا سه) روی یک دور موتور یکسان فشار بیشتری روی موتور میفته یا چون دور موتور در هر دو حالت یکسانه مهم نیست دنده سبک یا سنگین باشه و فشار روی موتور یکسان هست؟
    سلام
    دوست عزیز این موضوع دقیقا به شرایط جاده و مقاومت مسیر بستگی داره و اینکه موتور در اون دور گشتاور کافی در اختیار داره یا خیر . اگر موتور به حالت دنده مرده میره که مسلما صدمه بسیار بیشتری می بینه . ولی اگر دنده مرده ایجاد نمیشه خوب به طور طبیعی وقتی دور موتور کمتر باشه ، میزان مصرف سوخت و همچنین استهلاک موتور کمتر میشه . شما همیشه باید جوری رانندگی کنید که حالت دنده مرده ایجاد نشه و این دقیقا به نوع موتور و شرایط مسیر بستگی داره .
    مثالی میزنم :
    شما در جاده کفی مثلا با پژو 405 با سرعت 100 کیلومتر در حال حرکت هستید . خوب در این حالت استفاده از دنده 5 و دور موتور کمتر بهتر از دنده 4 و دور موتور بالاتر هست . ولی اگر وارد یک سربالایی بشید و سرعت مثلا تا 80 بیاد پایین ، بهتر هست با دنده 4 و دور موتور بالاتر حرکت کنید تا همون دنده 5 رو با فشار دادن بیشتر پدال گاز ادامه بدید .

    هیچ چیزی برای موتور مضر تر و بدتر از دنده مرده رفتن نیست . ممکن هست موتوری گشتاور بیشتری داشته باشه و دیر تر به حالت دنده مرده بیافته و ممکن هست موتوری ضعیف تر باشه و زودتر به حالت دنده مرده بیافته . این موضوع دقیقا به نوع موتور و شرایط مسیر و جاده ارتباط داره . مثلا موتور xu7 در دورهای پایین و میانی گشتاور خوبی داره و دیرتر به حالت دنده مرده میافته ولی مثلا tu5 در دور پایین ، گشتاور چندان خوبی نداره و باید زودتر معکوس بدید تا دور موتور بالا بمونه و موتور به حالت دنده مرده نیافته .
    No Replacement for Displacement
    Horse power sells car but Torque wins race

کلمات کلیدی این موضوع

بهترین بک لینک - سئو سایت - سفارش رپورتاژ آگهی - خرید آنتی ویروس - سیگنال فارکس تلگرام - خرید لایسنس نود 32 - دکتر اورولوژی تهران -
وان ایکس بت
خرید گوشی آیفون -
سایت بازی انفجار
سایت بت
جت بت
سایت enfejar
jetbet
تحلیل بیت کوین -
سایت پیش بینی فوتبال
منابع آزمون آیلتس -
سیب بت
بهترین بروکر فارکس - سایت تتر -
بازی انفجار
ردیاب - دانلود تراست والت - استخر پیش ساخته - دانلود سریال هیلو -
پوکر
betball90
بازی انفجار
سایت جت بت
سایت انفجار
آموزش تعمیرات موبایل شیراز - قرص تاخیری -
سایت انفجار
بلوک سبک - فلزیاب - نیازیها -
betorward
وان ایکس بت
مجله ارژنگ - مجله فانوس فکر - مجله نارمک - مجله تهران نو -
سایت jetbet
اخبار روز - بروز ترین

ورود

ورود